De software van het marketingbedrijf Salesforce speelt een centrale rol in een groot aantal datalekken van de afgelopen tijd, onder meer het befaamde Odido-datalek waarmee persoonsgegeven van half Nederland op straat kwamen te liggen. Je hoeft maar ‘Salesforce’ op security.nl in te voeren en je krijgt veel relevante hits. Enkele recente voorbeelden:
- LastPass lekt persoonlijke gegevens van klanten uit Salesforce-omgeving
- Hallmark lekt gegevens 1,7 miljoen mensen na inbraak op Salesforce-omgeving
- Beveiligingsbedrijf ADT lekt persoonlijke gegevens van 5,5 miljoen klanten
enzovoorts, enzovoorts.
Wordt het niet eens tijd dat de gegevensbeschermingstoezichthouders hoge boetes aan Salesforce en andere marketingsoftware aanbieders gaan opleggen, zodat zij hun producten eindelijk eens veilig maken?

